Tips Onderhoud

Pas op met Dasty

Dasty Krassen op ruit Krassen verwijderen Hars verwijderen
Kitnaden reinigen Vochtvlekken Gele kunststof weer wit Gat tafel repareren
Nano polish Vlekkenmiddel Tear-Aid Craquelé repareren
Beschermpkap lamp Sticker plakken Inlegbies krimpt Inlegbies vervangen
Vuilwatertank reinigen Krakende verduistering Insecten verwijderen Eindkap luifel vervangen
Muizen-verjager Zoeken op de sloop Slide-out trapje blijft hangen Zwarte strepen verwijderen
Verlijmd PVC los maken Thule/Omnistor trapje Condens in brandstoftank Badkamerstop verwijderen
Groene aanslag verwijderen Gebruik géén Contactspray Daklijst opnieuw kitten Startblokkering verwijderen
Printplaat reparatie Raamuitzetters vervangen Camper naar garage voor regulier onderhoud  

Waarschuwing in de Facebookgroep Camper en Techniek: Al jaren wassen we onze caravans met Dasty. Nou…. niet meer dus. Van een strak in de lak Hobby, naar een niet-zo-strak-in-de-lak Hobby… Dasty heeft dus de lak van de camper naar de eeuwige kampeervelden geholpen. Vandaag wat mensen bij elkaar getrommeld (thanx schatten) en opnieuw in de verf gezet. Grijs bleek compleet de verkeerde kleur, maar Hey.. ik ben er blij mee! Dasty is een sterke ontvetter, en werkt perfect, thuis in de keuken, daar waar hij thuis hoort. De laklaag van een caravan/camper is vele maal dunner dan dat van een auto. En een aantal lak soorten kunnen niet tegen die sterke ontvetter, vooral de wat oudere Hobby’s. Hou het bij 123 products, dat speciaal voor caravan/camper gemaakt is, en het is safe voor je lak. Volgens de veiligheidsinformatiebrief, die bij dit produkt hoort en dat je hier kunt inzien, is het hoofdbestanddeel kaliumfosfaat en is de oplossing sterk basisch (pH-waarde 11). Je kunt het vergelijken met natronloog. En als je het toch wilt gebruiken: verdun het dan door op 1 deel Dasty 4 delen water te gebruiken.

Krassen op de ruit

Het komt vaker voor dat de ruiten van jouw camper bekrast raken omdat je vlak lang een heg bent gereden of het zonnescherm tegen de ruit aan heeft gestaan. Deze krassen kun je uitstekend verwijderen met koperpoets. Koperpoets is een heel fijn polijst middel: gebruik voor het aanbrengen en uitwrijven een zachte doek. Je wilt immers geen nieuwe krassen meer aanbrengen! Zilverpoets is overigens een nog fijner polijstmiddel, maar iets duurder.

Krassen verwijderen!

Krassen op je camper laten verwijderen kan een dure grap zijn, zeker als je voor een kleine kras al naar een autoschadebedrijf moet. Gelukkig hebben we hier een goedkope en makkelijke oplossing voor gevonden. Haal ze weg met het middeltje dat iedereen wel in huis heeft: WD-40. Het kost vrijwel niets en is erg eenvoudig toe te passen. WD-40 is een bekend middel dat vooral wordt gebruikt om dingen zoals sloten soepel te houden. Je haalt er zelfs de meest hardnekkige vlekken mee uit het tapijt, maar wie had gedacht dat je er ook krassen op je auto mee kon verwijderen?! Mocht je lak schade hebben, dan is dit de tip waar je naar op zoek bent.

Hars verwijderen

Je kent het wel: sta je net op een leuk plekje onder een plataan, druipt er vervolgens hars op jouw dak en zonneluifel. Hoe krijg je die er weer snel en netjes van af? Het beste gaat dat met alcohol: in Frankrijk is dat als acool à brûler makkelijk te verkrijgen. Ook onze Nederlandse spiritus gaat, maar wel iets minder omdat daar meestal veel meer water dan acohol/spiritus in zit. Tenslotte zal het ook lukken met ruitensproeier antivries (omdat ook daar alcohol in zit).

Kitnaden schoonmaken

Op een gegeven moment beginnen jouw kitnaden zwart te worden. Nu is dat boven op het dak niet zo erg (althans je ziet het nauwelijks) maar aan de wanden is dat een vervelend gezicht. Je kunt deze kitnaden weer perfect wit/grijs krijgen met wasbenzine! Een klein beetje op de punt van een poetsdoekje en je wrijft er in geen tijd het vuil vanaf. Voor je het weet heb je weer prachtige kitnaden. Je moet ze wel nadien grondig naspoelen met water (of afnemen met een druipnatte spons). Als je dit éénmaal per jaar doet, samen met de grote wasbeurt is het zo gepiept.

Vochtvlekken verwijderen

Soms heb je vochtvlekken gekregen omdat er vocht binnendrong of gewoon omdat je de was toen het regende in de garage hebt laten drogen en niet daarna niet goed hebt opgelet. Je kunt dit soort vlekken te lijf met azijn of ammonia (wel goed verdunnen!). Helpt dat niet dan kun je jouw toevlucht nemen tot Vanish Oxi Action, te verkrijgen in een spuitfles (dus niet de poedervorm die je bij de witte was doet). Licht inspuiten en afdeppen (nooit wrijven) met wc-papier of een katoenen doek.

Oude vergeelde kunststof weer wit maken

Je kunt vergeelde kunststofdelen, voornamelijk in de badkamer, weer wit krijgen met waterstofperoxide (H2O2), ook bekend onder de handelsnaam Retr0bright. Waterstofperoxide is in Nederland alleen te krijgen in een sterkte van 3%. Retr0bright is sterker dan die 3%. En omdat H2O2 net zo vloeibaar is als water is het moeilijk aan te brengen, Retr0bright is gel en dus makkelijker aan te brengen. Je kunt ook blondeer-middel (voor jouw haren) gebruiken; kijk even hoeveel % H2O2 daar in zit (meestal tussen de 6 en 12%). Je kunt het proces versnellen met een UV-licht gezichtsbruiner. Alsof je in de zonnestudio zit.

Nu is Retr0Bright een vrij duur goedje. Je kunt het ook zelf maken. Benodigd is 500 ml waterstofperoxide H2O2 in een sterkte van 10-15% (verkrijgbaar bij de kapperszaken), 2 eetlepels Xanthaangom (verkrijgbaar bij o.a. de Albert Heijn), een theelepeltje glycerine (verkrijgbaar bij de drogist zoals Kruidvat) en een mespuntje Oxi-Vanish (in het schap in de supermarkt bij het waspoeder, de roze pot). Voeg de waterstofperoxide en de xanthaangom bij elkaar en roer (of mix) die stevig door elkaar gedurende 5 seconden. Voeg daarna de glycerine toe en roer/mix het geheel wederom 5 seconden. Laat het mengsel 10 minuten rusten en mix/roer het dan weer stevig gedurende 5 seconden. Als je het goed gedaan hebt, dan heb je nu een gladde gel-achtige substantie die je heel lang goed kunt houden in een donkere, afsluitbare fles. Wil je dit mengsel gebruiken, dan voeg je vlak voor gebruik aan de gewenste hoeveelheid een mespuntje Oxi-Vanish toe en roer je dat er door heen; vanaf nu blijft het middel nog een dag werkzaam en smeer je het te bewerken oppervlak met deze gel in. Zet het in de zon (of onder de UV-lamp) en je krijgt een keurig resultaat.

Gat in formica campertafel opvullen

Heb je een gat in het formicablad dan kun je dat heel eenvoudig opvullen met twee componenten lijm. Maak voldoende lijm aan, vul daarmee het gat, verwijder de overtollige lijm en plak er een cellotape overheen. Laat de lijm uitharden en haal de volgende dag het tape weg. Heb je geen twee componentenlijm bij de hand dan kun je in plaats daarvan ook gewoon siliconenkit gebruiken. En tot slot: er zijn bij de camperdealer ook speciale vulmiddelen te koop, maar voor onderweg zijn de bovengenoemde tips overal toe te passen. En wil je zien hoe de professional het vakkundig repareert: klik dan hier voor een pdf-bestandje waarin het wordt uitgelegd.

Probeer een keer nano polish & coat

Met de 2in1 Nano Polish & Coat creëer je een onzichtbare beschermlaag. De coating is duurzaam en bewezen effectief en is ook nog eens gemakkelijk aan te brengen en biologisch afbreekbaar. Olie en vetten alsmede vliegen en andere vervuiling hecht zich stukken minder en laat zich daardoor veel makkelijker verwijderen en kan daarnaast geen schade toebrengen aan oppervlak. (denk aan invreten vogelpoep). Deze coating is daarmee dan ook uitermate geschikt voor trucks, tractoren, auto’s, campers, caravans en ook boten. Een enorm voordeel is dat de zwarte strepen die ontstaan door de verouderende raamrubbers e.d. zich vanaf nu heel makkelijk laten verwijderen. Het middel biedt tot zeker 3 jaar beschermende werking. (afhankelijk of je agressieve middelen gebruikt voor schoonmaak) 100% milieuvriendelijk (Silicium Based) en biologisch afbreekbaar. Het middel werkt het beste en mooist als je eerst de camper grondig schoonmaakt. Het opbrengen en uitwrijven gaat veel makkelijker dan met bijvoorbeeld vaste was.

Probaat vlekkenmiddel

Heel af en toe kom je een paar vlekken tegen waarvan je niet weet hoe je die weg kunt krijgen. Zo had iemand last van vlekken in de spoelbak die maar niet weggingen; telkens nadat ze schoon gemaakt waren, keerden ze terug. Voor dit soort vlekken is een bijzonder probaat middel, dat misschien – als je puberende kinderen hebt – wel in jouw koelkast staat. Energie-drank! Zie hier een video, waaruit de kracht van het middel blijkt.

Universeel Reparatiemiddel: Tear-Aid

Tear-Aid is een uniek transparant reparatiemiddel waarmee u scheuren en gaten in praktisch alle materialen eenvoudig dicht. Het is ongekend sterk en elastisch. Tear-Aid is geen tijdelijke oplossing. Het is een permanent reparatieproduct dat een vaste plek verdient in uw outdoor- én indooruitrusting.
Tear-Aid repareert onder andere: tentdoek, rubber (opblaas-) boten, zonne- en regenschermen, jassen en tassen. Maar ook producten van aluminium, roestvrij staal, polyester en meer. Tear-Aid is verkrijgbaar in type A en type B. Beide typen hebben dezelfde unieke kwaliteiten maar zijn toepasbaar op verschillende materialen. Kijk hier voor de overzichtslijst.

Craquelé in polyester repareren

Craquelé is ouderdoms-schade aan polyester die te herkennen is aan de vele kleine scheurtjes. Het heeft zelfs wat weg van een mozaïek. Je kunt dit op een vrij eenvoudige wijze repararen in 4 stappen, als kost het wel wat tijd en handigheid.

  1. Begin met het reinigen van het polyester. Dit gaat het beste met een hogedrukreiniger, hiermee worden de scheuren goed gereinigd en worden loszittende stukjes verwijderd.
  2. Schuur vervolgens het hele oppervlak met schuurpapier met een korrel 180. Controleer of dit goed gedaan is, want dit is noodzakelijk voor een goede hechting van de gelcoat.
  3. Ontvet het geschuurde oppervlak met aceton. Zorg er voor dat je nitril handschoenen draagt om je handen te beschermen.Breng epoxy plamuur aan op de plekken waar de gelcoat is losgekomen. Schuur deze plekken vervolgens weer.
  4. Breng daarna eem laag gelcoat aan. Zorg er ook hier weer voor dat je nitril handschoenen draagt.Als de coating is uitgehard dien je deze nog even licht na te schuren met een heel fijne korrel (320).

Als het goed is zijn de scheurtjes nu gevuld. Het oppervlak kun je nog afgelakken met een polyurethane aflak. Voor het aanbrengen hiervan kan je een schuimroller gebruiken.

Beschermkap lamp verwijderen

Als je een verweerde beschermkap van de buitenverlichting wilt verwijderen heb je grote kans dat het breekt op het moment dat je hem met een schreoevendraaier iets wilt indrukken om het lipje los te maken. Je kunt het geheel iets soepeler maken door het in te spuiten met WD-40.

Stickers plakken

Stickers kun je heel makkelijk zonder belletjes er onder op de camper plakken als je de camper eerst even licht nat spuit, vernevelen, met water waarin één druppeltje afwasmiddel in gedaan is. Sticker er op plakken en met een zachte doek het water er onder uit wrijven. Succes verzekerd!

Inlegbies krimpt

In de loop van de tijd verweren de inlegbiezen in de afdekstukken van kozijnen; daardoor worden ze niet alleen stug maar ze lijken ook te krimpen. Je kunt dit ‘tijdelijk’ oplossen door ze te verwarmen met een föhn en terug te duwen. De tijd echter dat ze op hun plaats blijven zitten wordt elke keer korter. Op een gegeven moment zul je toch aan vervanging moeten denken. Nu kost dat laatste absoluut geen fortuin: voor nog geen € 0,80 per meter kun je ze bij elke kampeerwinkel/caravanonderdelenwinkel kopen. (Foto van Katjes Kat uit Facebook-groep Camper Praat en Treffens).

Inlegbies vervangen

Als je jouw inlegbies moet vervangen is dat een vervelend klusje: de bies krijg je wat lastig in de rail en als je over ruim 20 meter moet doen heb je op een gegeven moment wel zere vingers. Er is een tamelijk makkelijke manier voor: snij een spuitmondje van een kitflacon op de juiste dikte af, zodat het spuitmondje net iets kleiner is dan de rail. Duw de inlegbies vanaf de brede kant door het spuitmondje en je zult zien dat hij al automatisch bol gaat staan. Door nu het uiteinde even vast te houden kun je met het spuitmondje de bies zo in de rail trekken.

Vuilwatertank reinigen

De vuilwatertank hoef je eigenlijk niet te reinigen gedurende het jaar. Aan het eind van het seizoen even goed doorspoelen is genoeg. Tenzij je een sensor ingebouwd hebt die niet langer de juiste stand van de vuilwatertank meer weergeeft. In dat geval is de sensor vervuild, maar ja hoe kom je daar bij? Dat hoeft niet: gooi twee vaatwastabletten in de afvoer, laar er ruim heet water over heen lopen en vervolgens bijvullen met oud water tot jouw vuilwatertank half vol zit. Dan een kilometer of 10 over een bochtige weg gaan rijden en een halve dag wachten. Wanneer je nu de vuil;watertank leegt zul je zien dat de sensor schoon is en weer werkt.

Krakende verduistering en vliegengaas

Na enige tijd hoor je de verduisteringsgordijnen en mogelijk ook het vliegengaas kraken in de sponning van de ramen. Tijd om ze te smeren. Dat doe je niet met olie (dat trekt vuil aan en maakt het alleen maar erger) maar met Siliconenspray. Eénmaal per jaar de sponning heel licht inspuiten en je bent weer van het probleem af.

Insecten van de lak/wand verwijderen

© Awkward Duck

De meeste camperaars weten het al wel: insecten (vooral vliegen) verwijder je het beste met een oude nylonkous/panty. Je haalt hem even door het water met auto-shampoo en wrijft moeiteloos de geplette insecten van de lak, voorruit en andere delen van de camper. Je laat daarmee geen kras achter! Voor het genak kun je de spons even in de panty doen, dat werkt wat eenvoudiger en heb je meer houvast.
Ook kreeg ik de tip binnen om het dagelijks te doen, bij voorbaat ‘s morgens als de dauw nog op de camper zit; je hebt dan aan een natte spons voldoende.

Eindkap van de luifel vervangen

De eindkap van jouw luifel moet je soms vervangen omdat er een uitstekende tak tegen aan gekomen is bij het achteruitrijden of simpelweg omdat die door de jaren heen verweerd is geworden en barsten vertoont. De meeste eindkappen zitten er in geklikt (met “haakjes en lipjes”). Meestal volstaat on de eindkap aan weerszijden licht in te drukken en hem er dan af te trekken. Maar sommige typen hebben nog een extra schroefje (bijvoorbeeld de Thule 6502). Daarvan moet je natuurlijk eerst het schroefje losdraaien. Hiernaast zie je de 6502 eindkap; als je er op klikt vergroot je de afbeelding en zijn de lipjes aan de weerszijden goed zichtbaar alsmede de plaats van het schroefje.

Muizenverjager

Muizen en ratten kunnen, naast doorgebeten kabels onder de motorkap, ook schade in de camper veroorzaken doordat ze makkelijker binnen kunnen komen. Ze kunnen echt alles vernielen, van isolatiemateriaal, kussens, kabels tot houten constructies. Daarnaast laten ze overal keutels en urine achter wat een penetrante geur veroorzaakt. Je ruikt het waarschijnlijk dan ook direct wanneer de camper uit de winterstalling komt en de deur wordt geopend. Heel vervelend om de ravage te zien die is veroorzaakt. Muizen kunnen zich bijna overal doorheen wringen. Een gat of spleet met de diameter van een balpen is al genoeg. De vuilwaterafvoer functioneert dus meteen ook als muisinlaat. Daarom: zorg dat alle openingen zijn afgedicht met aluminium horrengaas (zie afbeelding; de plastic variant knagen ze zich door heen) , laat geen “voedsel” voor de muizen in de camper achter (en maak die dus goed schoon voor dat je hem op stal zet) en doe de vuilwatertank dicht. Meer kun je niet doen. Zogenaamde elektronische muizenverjagers, pepermunt-olie e.d. andere huismiddeltjes zijn alleen goed voor de portemonnee van de verkoper, niet voor die van jou. Wil een stuk alu-horrengaas? Ik heb van mijn 1 m² nog veel over dus stuur me even een berichtje en tegen de kosten stuur ik het je toe.

Zoeken op de sloop

Soms is een onderdeel niet meer te verkrijgen bij de reguliere handel (De Witt in Schijndel, Obelink in Winterswijk of Jasicamp in Leek). Op dat moment ben je aangewezen op de sloophandelaren, die ook heel dun gezaaid zijn, vandaar dit lijstje:

  1. Caravan en Camperparts, Gramserweg 109, 3711 AV Austerlitz (+31 343 579 095)
  2. Auto inkoop bedrijf Scheffer, Stationsweg 6 – 3764 CJ Soest (+31 85-7600144 / 6-51493536)
  3. WW-Trading, Molenmakershoek 2, 7328 JK Apeldoorn, T: 055-533 60 72
  4. Karel Slegers, Hennekenshoek 10, Herenthals (+32 14219920)

Slide-out trapje blijft hangen

Soms komt jouw trapje (slide-out van Thule of Omnistep) niet meer naar buiten; als je op de knop duwt hoor je even het motortje aanslaan, schuift het trapje een klein stukje uit en dan stopt het. De meest voorkomende oorzaak: er zit vuil en/of steentjes tussen en daardoor klemt hij. Je kunt hem er af halen. Het geheel zit in een frame bevestigd met 2 schroeven aan de voorkant net naast het uitschuiftrapje, vaak achter een sierdopje en twee bouten aan de onderkant; die laatste zijn een beetje lastig omdat het bout-en-moer is en je kunt er maar net bij met een klein rateltje. Heb je die los dan schuif je de hele “slide-out” naar achteren uit het frame en kun je hem goed schoonmaken. Daarna inspuiten met WD40 of een andere siliconen- c.q. teflon-spray (géén olie; dat trekt vuil aan!), terug monteren en hij glijdt weer als een zonnetje.

Zwarte strepen verwijderen

Zwarte strepen, veroorzaakt door de afdichtings-rubbers, zijn heel moeilijk te verwijderen. Je ziet veel oplossingen op fora voorbij komen waarvan Dasty (niet doen!, het hoofdbestanddeel is kaliumloog en je kunt dan net zo goed zoutzuur gebruiken) het meest wordt genoemd. Wat wel wekt is Nano-Polish, maar dan met je echt hard poetsen. Ik werd daarnaast via de Facebook- site Camper Praat en Treffens geattendeerd op lampenolie als middel om die strepen te verwijderen, maar helaas. Dat werkt niet! Maar nu wat echt helpt: Eurowax. Deze valt ook onder de groep Nano-polish (zie aldaar) en ik heb hem getest, het werkt uitstekend. En het allermooiste: hard poetsen is NIET nodig, want de zwarte strepen verdwijnen zodra je er met een doekje met ecowax over wrijft. Een echte aanrader. Voor hun website zie https://www.eurowax.eu/

Verlijmde PVC stukken los maken

Soms zijn er – vooral bij de riolering – PVC-buizen gebruikt die met moffen in elkaar gelijmd zijn. Als zo’n buis of verbinding begint te lekken moet je hem vernieuwe, maar hoe krijg je die verlijmde stukken mooi los, zonder de hele boel te ruïneren? Gebruik een verfafbrander/haarföhn op de laagste stand en verwarm de las. Als je de las te heet maakt vervormt het PVC en kun je de delen niet meer gebruiken. Het vergt enige handigheid, maar je zult zien dat het lukt.

Thule/Omnistor trapje reinigen en “smeren”

Het trapje van Thule en Omnistor, of het nu uitklapbaar is of uitschuifbaar, gaat soms moeilijk open. In negen van de ten gevallen zit er dan vuil tussen de bewegende delen. Het beste kun je dat schoonblazen met perslucht; heb je dat niet tot jouw beschikking dan kan een hogedrukspuit ook werken. Het nadeel van de laatste is dat je dan wel weer een tijdje moet wachten tot het droog is. Vervolgens spuit je de bewegende delen met siliconenspray in; gebruik geen vettige smeermiddelen, want daar blijf vuil aan hangen met een grotere vervuiling van de bewegende delen tot gevolg.

Condenswater in de brandstoftank

Heb je de camper op stal gezet zonder dat de brandstoftank helemaal gevuld was, dan kan het zijn dat er condenswater in de tank is ontstaan. Jouw brandstoftankt ademt namelijk door stijging en daling van de temperatuur, waardoor het vochtige lucht naar binnen wordt gezogen die condenseert. Dat water kun je heel eenvoudig verwijderen: doe een beetje spiritus bij een volle brandstoftank diesel. Spiritus neemt, anders dan dieselolie, water op; de volgezogen spiritus gaat mee het verbrandingsproces in en verbrandt daar volledig. Zo raak je het condenswater uit jouw brandstoftank kwijt.

Douchebakstop verwijderen

Van sommige onderdelen in de camper is niet onmiddellijk duidelijk hoe je die kunt losmaken/verwijderen. De douchebakstop is zo’n onderdeel. Bij de rechte douchbaksifon, die dus rechtstreeks naar onder in de vuilwatertank loopt, zit die er in gedraaid en je moet hem er dus uit draaien, maar ja, je hebt nergens houvast. De meest simpele oplossing: koop een aluminium-strip en werk die zodanig bij dat die precies in de stop past. Pak een Bahco (of een knijptang) en zet die op de strip; draai nu heel voorzichtig tegen de klok in en je zult zien dat de douchbakstop los komt.

Groene aanslag verwijderen

Op de raamrubbers vormt zich na verloop van tijd altijd een groene aanslag; dat zijn gewoon algen die zich prettig voelen bij af en licht (in de zon) maar vaker in de schaduw. Op tegels en stenen worden die vaak verwijderd met azijn, maar azijn is heel slecht voor rubber; de acetaten uit azijn tasten namelijk 95% van de rubbersoorten aan. Het beste kun je de algemen “mechanisch” verwijderen met behulp van een microvezel-doek. Desnoods gebruik je een beetje WD40 als “oplosmiddel”.

Gebruik géén contactspray

Bij elektrische verbindingen en onderdelen zoals stekkers, potmeters, schakelaars e.d. zie je camperaars vaak naar het middel van contactspray grijpen. Laat je echter niet zomaar verleiden door de omschrijving op de verpakking. Die omschrijving vertelt je dat je met de contactspray gevoelige elektrische componenten schoon kunt maken. Zo zou je moeiteloos zowel condensatie als vuil, stof, en flex residu kunnen verwijderen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat jouw elektrische apparaten mooi schoon blijven en dus langer meegaan. Maar helaas: overal daar waar koolstof contactbanen in zitten (sommige schakelaars, potmeters e.d.) is contactspray funest. Op de koolbaan is bijna altijd een glijmiddel aanwezig en dat middel wordt door het gebruik van contactspray helaas opgelost en verwijderd. Contactspray is wel geschikt voor bijvoorbeeld printplaten en bougies. Hier kan de spray ervoor zorgen dat vuildeeltjes worden verwijderd. Deze spray helpt ook om condensatie te verdrijven en kan een efficiënter elektrisch contact creëren. Mijn advies: borstel stekkertjes e.d. goed schoon met een koperborsteltje of een oude tandenborstel. Maar wil je toch spray gebruiken? Neem dan jouw toevlucht tot audiofiele contactspray, maar wees gewaarschuwd: de prijs van deze specifieke spray ligt maar liefst rond de €150 voor slechts 200 ml.

Daklijst opnieuw kitten

Sommige verwoede doe-het-zelvers willen wel eens hun daklijst onderhanden nemen en die opnieuw kitten. Bedenk dat je het wel zelf kunt, maar dat het een heidens karwei is. De daklijst zit op een dichtingsrubber met kitband op jouw camperdak geschroefd. Je moet dus de inlegbies verwijderen, de schroeven losdraaien, dan heel voorzichtig de daklijst en het dichtingsrubber verwijderen zonder dat je de daklijst verbuigt, de kitresten van het kitband zowel van het afdichtingsrubber als het camperdak zorgvuldig verwijderen (dat gaat alleen “mechanisch”, in dit geval dus gewoon met jouw vingers!), nieuw kitband op het dak aanbrengen en vervolgens daar weer het afdichtingsrubber en de daklijst op. Tenslotte vastschroeven en de (nieuwe) inlegbies er in. Voor één zijde moet je tellen op een hele dag werk.

Startblokkering verwijderen

Bij heel veel Ducato’s gaat op een gegeven moment door ouderdom en slechte werking de startblokkering niet op uit als je de contactsleutel in het slot steekt; vaak helpt de sleutel een paar keer in en uit steken maar op een gegeven moment geeft die er echt de brui aan Je kan er dan voor kiezen om de signaalring te vervangen, maar soms helpt ook dat niet en wordt de hele startonderbreker, inclusief stuurkastje vervangen. Dreigt dat bij jou te gebeuren, dan kan je er ook voor kiezen om de hele startonderbreker te verwijderen. Je hoeft alleen maar de regeleenheid op de brandstofpomp te verwijderen. En troost je: elke rechtgeaarde dief heeft dat in 20 seconden gedaan met een klein apparaatje, te koop op het internet voor € 1200,- . De startonderbreker is om die reden niet SCM gekeurd, dus de verzekering doet ook niet moeilijk. Dat verwijderen doe je als volgt:
1. met hamer en beitel tik je de stuureenheid van de brandstofpomp;
2. als je het kastje van de pomp af hebt dan moet je van de stekker die gebruikt is de middelste draad nemen en op de afsluiter aan sluiten;
3. dan met je handen onder de kap van het stuur op zoek gaan naar de gele kast; even er onder duiken en goed aan de kant van je kontakt slot kijken en daar de beide stekkers ook loshalen lampje gaat nu uit en brandt nooit meer!

Printplaat reparatie

Heb je een printplaat stuk, of denk je dat die stuk is? Er is een bedrijf dat die printplaat voor je wel wil maken. Zij repareren een grote diversiteit aan elektronische apparatuur, ook als de fabrikant of leverancier het product niet meer ondersteunt of aangeeft dat reparatie niet meer mogelijk is. Je hebt een specialistische machine, een uniek apparaat of een oud apparaat waarvoor geen onderdelen meer beschikbaar zijn? Dan kunt u deze meestal niet zomaar vervangen, reparatie biedt dan uitkomst. Ze hebben een camperstandplaats, dus je kunt daar blijven terwijl zij een poging doen om je te helpen. Hier moet je dan zijn: De Printplaat Dokter

Raamuitzetters vervangen

Als je de raamuitzetters moet vervangen zule je die los moeten maken; ze zitten met schroeven vast in de raamsponning, maar op het raam zelf soms geschroefd, dan wel geschoven. In dat laatste geval zit er een blokje op het raam gelijmd dat blijft zitten en over de blokje zit de raam-uitzetter geschoeven totdat hij er in klikt. Maar hoe krijg je die dan los? Neem een paperclip, buig die uit elkaar en met de punt kun je het (onzichtbare) lipje op het blokje induwen, waardoor je de uitzetter en gemakkelijk af kunt schuiven. Op de foto de meest gebruikelijk plek voor die ‘reset’  knop.

Camper naar garage voor regulier onderhoud

Gaat jouw camper naar de garage voor regulier onderhoud, houdt er dan rekening mee dat het garagebedrijf er nog wel eens de stroom van de accu’s af wil halen. En dan gaat het vaak fout: werkt jouw bedieningspaneel werkt niet meer, de achteruitcamera doet het niet meer, de mediaset is van slag etc. De reden: die apparaten zijn niet tevoren goed uit gezet en dan raken ze de weg kwijt. Dus als je de camper voor onderhoud naar de garage brengt, sluit dan alle apparaten volgens hun handleiding helemaal af, dan voorkom je die problemen. Je kunt van de garagehouder niet verwachten dat hij jouw camper met alle aangebrachte apparaten van buiten kent. Zie deze pagina als je een kleine handleiding wilt.

(Oorspronkelijk opgesteld: 18 september 2018) laatstelijk gewijzigd: 23 maart 2024