Tips voor beginners

Op camperfora en Facebook-groepen voor campers worden ze vaak gezien: beginnende camperaars met vragen die ik vroeger ook had. Of met gemaakte fouten en die nu niet weten hoe ze dat moeten herstellen. Of het nu gaat om techniek in de camper, hoe vind ik een geschikte camperplek of welke toiletvloeistof moet ik gebruiken, soms zitten beginnende camperaars echt met hun handen in het haar. En omdat het zo veel vragen werden dacht ik “ik ga op zoek naar een site waar tips en adviezen op staan voor beginnende camperaars, dan kan ik ze daar naar verwijzen”. Nou helaas, er zijn er een paar, maar dan alleen over een speciaal onderwerp (“Waar moet ik tijdens het rijden op letten”). Tijd dus om er dan maar één zelf op te zetten.

Deze pagina is verdeeld over de volgende onderwerpen:

  1. Huur een paar keer een camper, dan weet je waar je aan begint;
  2. De absolute voorwaarde bij aankoop;
  3. Waar moet je nog meer op letten bij aankoop;
  4. Regels omtrent wegenbelasting en verzekering;
  5. Voordat je de eerste keer weggaat;
  6. Tips bij het wegrijden;
  7. Camping, Camperplaats of Wild staan;
  8. Op pad met kleine kinderen;
  9. Zet deze site in jouw favorieten
Huur een paar keer een camper

Deze pagina gaat dus niet over de vraag waarom je een camper zou willen; die is al beantwoord door de beginnende camperaar zelf. Maar als je goed wilt beginnen, dan huur je een paar keer een camper. Het liefst ook elke keer een ander type, zodat je weet waar je aan begint (ik niet: dat was mijn eerste fout!). Bedenk daarbij ook hoe je het liefst jouw vakanties doorbrengt: op een camping met alle luxe aan de Spaanse Costa of, als tegenhanger, in het wild langs een fjord in Noorwegen. Stel je prijs op een redelijke douche-mogelijkheid, een makkelijk toilet, een eenvoudige keuken of wil je meer comfort (dat ook weer geld kost, het is niet anders) enz. En bedenk ook: hoe meer mogelijkheden in de camper zelf, hoe groter en zwaarder die wordt. Een Bavaria integraal-camper van meer dan 8 meter lang zet je niet zo maar even op een parkeerplaats langs de Seine..

Buscampers zijn, zoals de naam al zegt, herkenbaar als busje. Je kunt er in staan omdat het dak standaard verhoogd is of omdat er een hefdak in zit dat je omhoog kunt klappen. De voorstoelen zijn meestal draaibaar zodat je samen met de bank een dinette krijgt. Soms zit er achterin een vast bed, maar vaak kun je de dinette ombouwen tot een bed. Bij een 4-persoons kun je onder een hefdak ook nog een (kleiner) bed creëren. Hoewel winters kamperen ook met de buscamper kan – de enorme schuifdeur is dan nog het grootste nadeel – mag het comfort van isolatie niet vergeleken worden met die van de opbouwcampers die hierna volgen. Voordelen:
* de camper lijkt niet alleen op een busje, maar gedraagt zich daar ook naar, is wendbaar en eenvoudig in te parkeren;
Nadelen:
* hij is klein; als je wat meer spullen mee wilt nemen, liggen die altijd in de weg;
* alles is in mini-uitvoering: keuken, toilet; minder geschikt in late najaar en vroege voorjaar, want meestal staat de schuifdeur open.
Een Alkoof camper is te herkennen aan de grote uitstulping boven de cabine. Hierin is een volwaardig 2 persoonsbed te vinden. De cabine is hetzelfde als bij een half-integraal camper, maar meestal zijn de stoelen niet draaibaar. Verder zit er in een alkoof-camper vaak één of twee treinzitjes.
Voordelen:
* In een alkoof camper kunnen minstens 4 personen slapen.
Er zijn er zelfs waar je t/m 8 personen in kan slapen.
* De alkoof boven de cabine is een vast bed waar je na het slapen geen last van hebt. Hij neemt geen ruimte in die je ook anders zou kunnen gebruiken. De alkoof is uitermate geschikt om bijvoorbeeld het beddengoed en andere spullen in op te ruimen.
* Deze campers zijn erg ruim. Daardoor heb je erg veel opbergmogelijkheden.
Nadelen:
* De alkoof is bereikbaar via een trap. Dit maakt de toegankelijkheid van dit bed wat minder makkelijk.
* Door de alkoof op de camper is deze hoger en dit is minder gunstig voor het brandstof verbruik.
Kenmerk van een (half)integraal-camper is dat de bestuurders- en bijrijdersstoel betrokken (geïntegreerd) kunnen worden bij het leefgedeelte: je kunt ze draaien en dienen dan als gemakkelijke stoel. Ze hebben allemaal een vast bed (in franse uitvoering, queens-uitvoering of twee losse 1-persoons) en meestal kun je de dinette ombouwen tot slaapgelegenheid en hebben sommige zelfs nog een neerklapbaar hefdek in de cabine (6-persoons uitvoering). Ze hebben allemaal een douche-gelegenheid en toilet aan boord.
Voordelen:
* gestroomlijnd, dus minder brandstogverbruik;
* vast bed: je hoeft dus niet elke keer een dinette om te bouwen tot bed;
* douche en toilet-mogelijkheid ingebouwd;
* ruime opbergmogelijkheden onder bed en banken.
Nadelen:
* door het vaste bed minder “loopruimte”
Het duurste type is de volledig integraal-camper; de cabine maakt deel uit van de leefruimte, die van alle campers het grootst is. Je hebt altijd een vast bed (soms zelfs twee vaste bedden) en grote (aparte) douche en toilet, een volledig uitgeruste keuken. Naast deze voordelen heeft dit type ook een aantal nadelen:
* door zijn omvang lastig te manoevreren, vooral in de stad;
* veel verbruik van energie (elektriciteit en gas);
* cabine heeft maar één deur; de bijrijder moet altijd via de camperdeur in- en uitstappen;
* meestal niet voor meer dan 4 personen!

De nieuwprijzen (2018) beginnen voor buscampers bij € 40.000,- voor alkoof bij € 55.000,- voor half-integraal bij € 60.000,- en voor integraal campers bij € 80.000,-

Je zult heel vaak zien dat het onderstel waarop de camper is gebouwd een Fiat Ducato onderstel is. Dat komt omdat Fiat sinds de vorige eeuw standaard chassis, bestemd voor camperopbouw maakt. Bij de andere merken moet daar speciaal een opdracht voor worden gegeven en dan wordt de levertijd van een nieuwe camper gelijk 6 maanden langer!

De absolute voorwaarde bij aankoop: controleer het laadvermogen!

Camperbouwers reageren op hetgeen de markt vraagt; de consument wil hoe langer hoe meer luxe in zijn camper (een grotere doucheruimte, een queensbed, ruime dinette, grotere keuken) en de camperbouwer is maar wat graag bereid om aan die vraag te beantwoorden. Met de beperkingen van die consument wordt dan minder rekening gehouden. En om die campers aan de man te kunnen brengen, adverteert de camperbouwer vooral met de slogan “geschikt voor B-rijbewijs”: zo’n rijbewijs hebben alle potentiële camper-kopers immers. Niet iedereen beschikt namelijk over een C1- rijbewijs, waarmee je voertuigen tot 7,5 ton mag besturen; neen, wij houden het bij maximaal 3500 kg.

Maar door al die luxe wordt de camper wel zwaarder en is dus het startgewicht wat hoger: het laadvermogen (toegestane maximum massa – rijklaar gewicht) is dan kleiner. Hoe klein? Kijk hier even naar dit lijstje van 2018 van nieuwe half-integraal modellen:

De Bürstner Ixeo TL728 heeft dus met zijn rijklaar gewicht (brandstoftank halfvol, bestuurder en nood-gereedschap, zoals krik en sleutels) en een TMM (Toegestane Maximum Massa) van 3500 kg nog maar 340 kg aan laadvermogen. Trek daar dan nog eens 100 kg voor alle extra’s (luifel, tuinmeubels, satelliet-schotel e.d.) en de tweede persoon (75 kg), dan houd je nog 165 kg aan kleren, proviand, water, gas e.d. over. Ik kan je vertellen dat dat heel weinig is, en dan moet je jouw fietsen noodgedwongen wel thuis laten. Gemiddeld ben je aan belading in totaal voor 2 personen 400 kg kwijt en dan heb je alles bij je: camper volledig ingericht, gas, water, proviand, kleding, fietsen. Je hoeft dan alleen nog jouw gewicht en dat van de medereiziger er bij te tellen. Wil je weten wat de lichtste camper is voor 2, 4 of 6 personen! Kijk op mijn pagina “De grotere camper onder 3500 kg”

Controleer ook altijd het kentekenbewijs (of kentekencard)!

Wil je niet voor verrassingen komen te staan controleer dan altijd van het kenteken de Toegestane Maximum Massa en de Technische Maximum Massa.

Toegestane Maximum Massa: De ‘toegestane maximummassa’ is de eigen massa (leeggewicht) van het voertuig vermeerderd met de voor het voertuig toegestane maximummassa aan lading. De toegestane maximummassa van een voertuig (en dus ook van een camper) staat op deel Ia (op deel I bij voertuigen van vóór 1 juni 2004) van het kentekenbewijs of op de achterkant van de sinds 1 januari 2014 uitgegeven kentekencard (zie F.2 hierboven).

Technische Maximum Massa: De fabrikant bepaalt de technische maximum massa van een voertuig. Dit is het gewicht van het lege voertuig plus het gewicht van de maximale belading. Technisch gezien mag het voertuig niet zwaarder zijn; van een voertuig dat door de belading zwaarder is dan de technische maximum massa geeft de fabrikant aan dat het niet meer veilig is. Ook deze massa staat op het kenteken. (zie F.1 hierboven).
En vergis je niet: er zijn campers die een rijklare massa van 2880 kg hebben en een Toegestane maximum massa van 3100 kg zoals uit bovenstaande kentekencard blijkt. Het is de kentekencard van een Hymer B644 uit 1991 (nota bene toen ze nog minder zware campers maakten, met minder uitrusting). Deze campers hebben dus eigenlijk geen laadvermogen meer over, zodra je daar met zijn tweeën in stapt heb je het tmm bereikt en mag je geen kleren, water e.d. meer meenemen!

En soms klopt de kentekenregistratie niet met het type-plaatje onder de motorkap, waar ook de gegevens van laadvermogen en aslast op staan. Wil je dat aanpassen heb je een hoop werk en kosten, als het al lukt. Ik ken een geval van een camper die volgens het kenteken 0 kg laadvermogen had; hij kreeg het niet meer veranderd bij de RDW omdat de fabrikant (Fiat) het “oude” bewijs van de typekeuring niet meer kon overleggen.1) Mocht het zo zijn dat het kentekenbewijs niet met het typeplaatje in overeenstemming is, wijs dan de verkoper daar op en vraag of hij er even voor wil zorgen dat die gegevens bij de RDW kloppen! Ben je jezelf een hoop ellende voor!

Tot slot. Bij een tweedehands camper vraag dan ook altijd even of de camper op de weegbrug gezet mag worden; zo weet je of hetgeen op het kenteken staat ook een beetje met de werkelijkheid klopt. Satelliet-schotels, luifels, hydraulische levellers, een extra huishoud-accu, ingebouwde TV-set met DVD en ga zo maar door brengen ook allemaal hun gewicht mee en dat verkleint jouw laadvermogen!

Maar soms is het nog erger, zoals Wim Hendrix op Camperfriends (een Facebook-groep) meedeelde: “Op papier is mijn camper 3250 maar dit blijkt werkelijk 3480 te zijn, dus wij zijn nu op zoek naar een chauffeur die 20 kilo weegt. Bij navraag vertelde de medewerker van de RDW dat terug gekeurde campers leeg worden aangeboden en zelfs kastdeuren, matrassen, gasflessen en noem maar op gedemonteerd is om maar aan een zo laag mogelijk gewicht te bereiken.”

Heeft jouw camper een te laag laadvermogen en kun je dat in verband met de geldigheid van jouw rijbewijs nog verhogen, dan kun je dat misschien aan de RDW verzoeken.

En denk ook even na over het volgende. Wil je graag TV-kijken op vakantie? Er zijn duizenden camperaars die een automatische satelliet-schotel op hun dak hebben en er zijn ook duizenden die daar problemen mee hebben. Natuurlijk hoor je diegenen bij wie het systeem het onberispelijk doet nooit en kom je alleen maar diegenen op internet tegen die een probleem hebben. Desalniettemin, het probleem ligt in 99,9% van de gevallen in de aansturing van de zoekfunctie van de schotel; daar is heel vaak iets mee mis. Voor mij één van de twee redenen om géén automatische schotel te willen; met de hand heb je geen updates nodig en heb je eenmaal de juiste apparatuur (zie “Satelietschotel en Camper”) dan is het afstemmen een fluitje van een cent. De andere reden is het gewicht: een automatische schotel weegt al snel 20 kg, mijn handmatige schotel met statief slechts 4 kg!

Waar moet je nog meer op letten bij aankoop (van een 2e hands)

Door de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) is een uitvoerige checklist uitgebracht voor de aankoop van een tweedhands camper; deze checklist kun je hier downloaden en opent in een nieuw venster. Omdat deze lijst zo volledig is heb ik daar niets meer aan toe te voegen.

Regels omtrent wegenbelasting en verzekering

De belastingdienst kent voor campers een speciale motortijtuigenbelasting: het kwarttarief. Dit tarief bedraagt een kwart van het normale tarief voor motorijtuigen, zoals dat berekend wordt op basis van gewicht en brandstofsoort. Omdat echter door de harmonisatie van voertuigaanduidingen in de Europese Unie de Nederlandse aanduiding “Kampeerauto” op het kentekenbewijs is vervallen, doe je er verstandig aan om als je een (tweedehands) camper koopt de toepassing van het kwarttarief te verzoeken aan de belastingdienst. Je doet dit door een formulier in te vullen en op te sturen. Vanaf 1 januari 2013 berekent de belastingdienst automatisch het kwarttarief als ze met de camper bekend zijnj, maar er zijn gevallen bekend waarin dat (helaas) is nagelaten en dan is er geen verhaal op de belastingdienst: je zult er dus zelf goed op moeten letten en desnoods “dubbel” moeten aanvragen.

Elke door een officiële camperbouwer gebouwde camper komt in aanmerking voor dit kwarttarief omdat de camper dan standaard voldoet aan de voorwaarden die de belastingdienst daaromtrent stelt. Koop je een zelfbouw camper dan moet je er wel acht op slaan dat die aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoet. Deze voorwaarden kun je hier vinden.

Hoewel een camper een “gewoon” motorvoertuig is waarop in Nederland de Wettellijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen (WAM) van toepassing is, zijn er speciale kampeerwagenverzkeringen in omloop. De NKC heeft er één, maar ook de Europeesche, DOA en Aveco hebben er een in hun pakket zitten. Wil je meer over de speciale kampeerautoverzekering weten, vraag dan bij jouw eigen verzekeringsagent daar naar.

Voordat je de eerste keer weggaat

Als de camper voor de eerste keer voor de deur staat en je hebt hem gekocht zonder inventaris dan is hij nog lang niet gebruiksklaar. Je zult een aantal zaken nog moeten aanschaffen. Let bij de aanschaf van die goederen ook op het gewicht: als je maar weinig laadvermogen over hebt, bedenk dan dat je voor bijna alles ook lichtgewicht exemplaren kunt krijgen. Wij hebben – hoewel we niet met gewicht worstelen – bijvoorbeeld het serviesgoed van Mepal (allemaal lichtgewicht kunststof), lichtgewicht tuinmeubelen, een niet te grote klaptafel etc. Als regel mag je hanteren dat je in totaliteit voor 2 personen aan kleding, proviand, water, gas en de inventaris van de camper zo’n 400 kg aan gewicht kwijt bent. Daar zitten dan dus het gewicht van de personen zelf en eventuele (elektrische) fietsen niet bij. Wil je weten wat het één en ander gemiddeld weegt? Kijk op de pagina “Wat weegt dat allemaal?”. Tot de “noodzakelijke” inventaris kun je rekenen:

– 2 campingstoelen;
– opvouwbaar campingtafeltje;
– kunststof kopjes, schoteltjes en borden;
– lichtgewicht pannensetje en braadpannetje;
– opvouwbare 5 ltr water jerrycan;
– waterslang met toebehoren;
– vloeistof voor wc-cassette;
– kettingslot;
– fietsenhoes;
– waarschuwingsbord;
– vier-seizoenen dekbedden;
– hoeslakens;
– kussens en kussenslopen;

Als je regelmatig op fora rondzwerft dan zie je legio camperaars die voor de eerste keer op pad zijn en voor hen “vreemde” verschijnselen tegen komen: ze vullen de watertank, maar het water loopt weer weg, de waterpomp blijft draaien of doet het helemaal niet, ze staan “wild” maar het licht wil niet aan etc. etc. Duidelijke gevallen van onvoorbereid er op uit trekken. Voorkom dit en test tevoren, als de camper bij jouw bij de deur staat, eerst alles uit. Dus test:

– het aansluiten van 230V;
– het controlepaneeltje;
– vullen en legen van de watertank en boiler;
– het waterpompje;
– de kranen in de koud- en warmwater stand, ook de douche;
– het legen van de vuilwatertank;
– de werking wc-cassette;
– het verwisselen van een gasfles;
– de gaspitten;
– de koelkast op gas en 230V (op 12Volt kan bijna alleen tijdens het rijden);
– de boiler en verwarming;
– de dakluiken;
– de sluitingen van raampjes;
– de binnen- en buitenverlichting;
– de luifel;
– de klem om geopende deur vast te houden;
– het ombouwen van de dinette tot slaapplaats (indien aanwezig)
– de satellietinstallatie;
– beide draaistoelen.

Hieronder een instructievideo van een buscamper-verhuurder die gedurende een half uur een heel goede uitleg geeft over het gebruik van de camper (water vullen, elektriciteit aansluiten, gebruik casette-toilet etc. etc. etc.)

Kijk ook onder de motorkap. Je zult regelmatig de diverse vloeistoffen moeten controleren. En tenslotte kijk ook even naar de gasinstallatie (de gasflessen in de gasbun; deze mogen niet ouder zijn dan 10 jaar en het jaar van productie staat ingeslagen op de rand en vaak staat er een opdruk op tot wanneer die nog geldig is; de gasslangen en de gasdrukregelaar).

En tot slot: vind een goed plaatsje voor alle handleidingen (zijn die er niet allemaal, bijvoorbeeld van de koelkast of verwarming: ga dan op internet daar naar op zoek. Ze zijn bijna altijd te vinden.). En vooral: neem ze een keer door! Ik heb al mijn handleidingen op een SD-kaartje in pdf opgeslagen; dat kaartje ligt standaard in de camper en weegt helemaal niets. Omdat de laptop ook altijd meegaat kunnen de handleidingen en gebruiksaanwijzingen in boekvorm thuis blijven.

Wil je nog meer tips? Er is een engelse site over wat te doen en laten bij een eerste trip met de camper: https://www.wandering-bird.com/advice-for-new-motorhome-owners/

Tips bij het wegrijden.

Zorg dat de exacte maten van de camper bekend zijn en schrijf deze op een klein blaadje dat onder handbereik is (bijv. achter de zonneklep). Met name breedte en hoogte zijn de maten waar men onderweg ineens van moet weten: kan ik hier doorheen of onderdoor? U zult niet de eerste beginneling zijn die met schade aan het dak thuiskomt (of veel erger!)

Let bij de breedtemaat m.n. op de spiegels en de luifel. Let daar vooral ook op bij het achteruit manoeuvreren. Ook hiervoor geldt dat menigeen goed in de achteruitkijkspiegel keek, maar niet had opgelet dat de luifel net iets breder was. En even een boom die iets schuin helde, een gekraak en het is gebeurd! Zo heb ik mijn bovenste contourlichtje en het beschermkapje van de luifel eens een keer naar de eeuwige jachtvelden geholpen.

Wen je een standaardprocedure aan bij het wegrijden.

  1. Is jouw 230V-kabel wel binnengehaald? Je zult niet de eerste zijn die met een stekker in het contact wegrijdt!

     

  2. Binnen in de camper moeten alle kastjes gesloten zijn, de losse spullen weggeborgen of zo geplaatst dat ze niet slingeren kunnen. Na een tijdje rijden merk je vanzelf waar je niet voldoende op gelet hebt. Vergeet ook de toiletruimte niet.

     

  3. Staat de koelkast weer in de goede stand? D.w.z. de schakelaar voor 12 V moet weer ‘aan’ staan en de gastoevoer gesloten. Zorg ook dat de deur van de koelkast weer op slot zit, want bij de eerste bocht alle restjes over de vloer is ook niet prettig.

     

  4. Zijn alle dakluikjes en ramen gesloten? Antenne – voor zover aanwezig – naar beneden? Deuren gesloten en het instaptrapje (voor zover aanwezig) binnen? Uiteraard zijn de oprijblokken (voorzover gebruikt) ook weer opgeborgen.

Vervolgens zetten we ons achter het stuur en kijken voor we de sleutel omdraaien in de beide spiegels. En bij het wegrijden kijken we altijd even of we niet toevallig het klaptafeltje hebben laten staan, of dat we iets anders ongewild achter laten.

Wanneer je deze procedure een paar keer hebt gedaan, zul je merken dat het als vanzelf gaat. Hoewel iedereen er een keer achter komt dat er toch nog een luikje openstaat (je ziet ze nogal eens zo rijden, of met de antenne omhoog) leer je zo wel op een goede manier de veiligheid en het behoud van de camper te waarderen.

Camping, Camperplaats of Wild staan?

De meeste beginnende camperaars zijn wel een camping gewend, want in hun jeugd of zelfs nog tot op ver gevorderde leeftijd hebben ze wel eens gekampeerd. Wat je op een camping kunt verwachten is dan ook meestal wel bekend en de uitrusting is dan ook veelal tenminste standaard. Maar hoe zit dat met camperplaatsen en wat zijn dat eigenlijk?

Een camperplaats is een speciaal voor campers ingerichte parkeerplaats, niet te verwarren met een camping. Hier mag men de camper parkeren en overnachten. Je hebt camperplaatsen met een enkele voorziening (meestal een V&E-zuil, afkomstig uit het Duits Versorgung & Entsorgung) om drinkwater in te nemen, vuilwater te lozen en de inhoud van de wc-cassette (chemisch toilet) kwijt te kunnen. Het innemen van drinkwater kost meestal een paar centen (€ 0,50 – € 1,00 voor 100 liter), het lozen van het chemisch toilet en afvalwater is meestal gratis (om te voorkomen dat mensen dat “in het wild” gaan doen!) En heel af en toe heeft de V&E-zuil ook een aansluiting voor 230V, zodat je in nood jouw fetsaccu of iets dergelijks kunt opladen. De stroomvorziening aan een V&E-zuil is meestal tamelijk prijzig; ik ben voorbeelden tegengekomen van € 1,- per uur! Camperplaatsen met enkel een V&E-zuil zijn over het algemeen gratis of vragen een overnachtingsprijs tot € 5,-

Wat voor campings geldt, doet ook opgeld voor camperplaatsen: hoe meer voorzieningen, hoe meer luxe, hoe hoger het staangeld. Er zijn camperplaatsen met een eigen stroompaal en voorzieningen zoals een douches, wasmaschine, droger en zelfs restaurants en dergelijke. Als voorbeeld de camperplaats Valencia in Spanje, en toch hoef je daar maar € 12,- per nacht te betalen en krijg je bij aankomst in de bar een glas Sangria.
Wij staan meestal op camperplaatsen met alleen een V&E-zuil en gaan alleen naar een camping (of een camperplaats met alle voorzieningen) als we de was moeten doen. En heel af en toe is er helaas in het geheel geen andere mogelijkheid en worden we verbannen naar een camping (zoals in Santiago de Compostela bijvoorbeeld). Op onze reis door Zuid-West Europa in 2017 hebben we gedurende 14 weken op 27 dagen op campings gestaan, 24 dagen op een camperplaats waar tegen vergoeding voorzieningen aanwezig waren en 47 dagen op camperplaatsen waar we gratis hebben gestaan.

En natuurlijk kun je ook nog wild gaan staan, zonder enige voorziening. Of dat mag? Ja, in heel veel landen wel en in sommige is dat zelfs gebruik (Finland bijvoorbeeld). Wil je weten hoe dat kan, ga dan even naar mij pagina “Wild camperen”.

Op een camperplaats sta je geen weken; sterker nog, op een camperplaats is over het algemeen het gebruik om maar één, desnoods een paar nachten te blijven staan en om dat verder te rijden. Er gelden enkele ongeschreven regels op een camperplaats die ik hier maar even vermeld:

  • ga allemaal in dezelfde richting staan, zodat je allemaal aan dezelfde zijde de camper in en uit stapt (denk aan Engelsen – of als jij zelf in Engeland bent – die hun deur nu juist aan de andere kant hebben; zij staan dan dus “tegendraads”)
  • houdt minimaal een paar meter afstand tussen de buren, tenzij het door belijning anders is aangegeven;
  • leeg jouw afvaltank en cassette-toilet op de daarvoor aangewezen plaats, en laat niet jouw afvaltank open staan!
  • houdt de camperplaats schoon; gooi geen afval weg (behalve in de daartoe bestemde afvalbakken als ze er zijn);
  • reserveer geen plek als je tijdelijk even weg moet door een stoel of iets dergelijks te laten staan; een camperplaats kun je alleen reserveren door er jouw camper te laten staan!
  • of je jouw luifel, tuinmeubels en dergelijke buiten mag zetten wordt door een reglement bepaald (indien aanwezig) of anders door de inrichting van de camperplaats zelf. Op de camperplaats in Appelscha bijvoorbeeld kun je en mag je jouw tuinmeubelen neerzetten en de luifel uitdraaien (zie foto)
    Voor meer info over het gedrag op camperplaatsen zie “Wat is campinggedrag”
Wat moet je echt niet vergeten

Er zijn een aantal dingen die echt niet moet vergeten; ze nemen weinig plaats in en bij een storing is het een hele uitkomst als je het wel bij je hebt:
1. een kleine multimeter; heb je een storing in de elektrische installatie dan kun je die, desnoods met hukp van andere camperaars, meestal wel oplossen als je een multimeter bij je hebt. Het hoeft helemaal geen ‘state of the art’flux-meter zijn, ééntje van de Action van nog geen € 4,- voldoet uitstekend.
2. heb je een dompelpomp? Steek dan een reserve-exemplaar bij. Zo’n ding kost maar een paar tientjes, maar er is in Midden-Frankrijk heel moeilijk aan te komen.
3. Vergeet ook niet een paar reservelampjes en vooral de reserve-zekeringen niet!

Op pad met kleine kinderen.

Er is een site “Lifelicious” van Esther uit Houten, moeder van twee jonge kinderen en gepassioneerd camperaar. Op haar site geeft ze vele tips voor het geval je met kleine kinderen op pad gaat en waarom dat met een camper juist extra fijn is. Klik hier als je haar site wilt bezoeken.

Zet deze site in jouw favorieten.

En tot slot: zet deze site in jouw favorieten en neem een kijkje op de home-page. Er staan tientallen leuke en handige tips op, het kan je helpen storingen op te lossen, camperplaatsen te vinden en jouw verblijf in de camper aangenamer te maken. De pagina’s worden regelmatig vernieuwd (de datum van laatste wijziging staat altijd rechtsonder). Maar vooral: goede reis en veel plezier!

(Oorspronkelijk opgesteld : 18 september 2019) Laatstelijk gewijzigd: 30 maart 2022