Wateroverlast Fiat Ducato

Regenwater komt vanaf de voorruit en de motorkap de motorruimte van bijna elke auto binnen. Om dat goed af te voeren is een watergoot, parafan genaamd, aangebracht onder de voorruit. Deze is afgedekt met een kunststofplaat waarop de ruitenwissers zichtbaar zijn. In deze parafan bevinden zich afvoerkanalen zodat het regenwater weg kan stromen. Zijn deze afvoerkanalen door vuil en bladeren verstopt dan zal het water in de bak stijgen waardoor de kans op lekkage naar de binnenkant van de auto toe zal nemen. Door de stijging van het water in de parafan kunnen er ook problemen met de aanwezige elektronica zoals relais en ECU ontstaan.
Nu is het bij de Fiat Ducato schering en inslag en juist bij dit type is het heel erg vervelend. Buiten het feit dat de verstuivers nat worden (ondanks kap) worden de elektrische stekkers nat en die zijn niet waterdicht. Ook de computer en zekeringenkast moet het ontgelden. Na een tijdje kun je veel roest op bouten en ijzerwerk ontdekken.

Twee oorzaken:

Nader onderzoek leert dat de parafan blijkt te lekken uit alle gaten die er al zitten (in de twee grote gaten, die toegang geven tot onderliggende kunststof bouten om de koplamp te stellen en daarop zitten geen afdichtdoppen. Hij lekt ook onder raamrubber door, bij de ruitenwisseras-doorvoeren, bij de splitsing van de parafan (waar Fiat zo’n bakje voor heeft bedacht) langs de zijkanten van de motorkap die aan de rechterkant ook nog eens precies boven de de elektra zit. Kortom, om echte problemen in de toekomst te voorkomen, zul je daar wat aan moeten doen.

Het water loopt over de voorruit direct in het linker/rechter bakje van de regengoot/parafan. Uiteraard stroomt het bakje vanwege zijn geringe afmetingen (en daar zit de grootste fout) direct over en het water heeft vrij spel onder de motorkap. De kleine bakjes hebben ook maar een minimaal gaatje, dat snel verstopt raakt. Nader onderzoek bij onze camper gaf aan dat de kleine afvoertjes alleen maar gaatjes waren zonder het water verder af te voeren. De uitdaging is natuurlijk om deze gaatjes te vergroten zodat een snellere afvoer is gewaarborgd en deze te voorzien van een afvoerslang voor een gerichte afvoer. Dat kun je doen door een zo genaamde huiddoorvoer te gebruiken en daar een slangtule met knie op te bevestigen (zie de afbeelding hierboven). Huiddoorvoeren zijn in de watersport heel gebruikelijk om water naar buiten af te voeren. Hier hebben ze ze allemaal, in messing of in kunststof (https://www.nauticgear.nl/bootaccessoires/bootonderdelen/appendages/huiddoorvoer.html) Als je dat aan jouw parafan aanbrengt ziet het geheel er als volgt uit:

Er is helaas niet veel ruimte zoals je kunt zien. Als je dit aan de linker- en rechtkant gedaan hebt, kun je er slangetjes op schuiven zodat het water gericht kan worden afgevoerd. Wil je het helemaal afwerken dan kun je aan de onderkant, dus aan de andere kant van de slang hetzelfde doen en op die manier de slang vast en gezekerd naar buiten leiden.

Nu heb je voortaan geen last meer van een “overlopende” parafan met wateroverlast in het motorcompartiment tot gevolg. .
(met dank aan Wietse van Hezel)

In sommige gevallen helpt de hierboven omschreven methode niet. Dit komt omdat links en rechts van het raam het water achter het parafan naar binnen loopt en dan naar het laagste punt gaat. Dan druppelt het water naar beneden, dus buiten de parafan om. Citroën heeft daar een oplossing voor bedacht en heeft een standaard opvangbakje beschikbaar (onderdeelnr: 645466). Dit past ook op de Fiat. (met dank aan T. Hogenboom die deze aanvulling gaf)

(Oorspronkelijk opgesteld:11 november 2018) Laatstelijk gewijzigd: 20 juli 2023